Netbooks en softsynths

Forum over computer hardware / software PC en Mac

Moderators: fuse, Auxillary

Netbooks en softsynths

Postby fuse on Sat Feb 13, 2010 1:48 pm

Zijn de hedendaagse netbooks goed genoeg voor softsynths op te draaien?
Wat zijn de verschillen in de modellen en waar moet je op letten?
Atom, Celeron, Core, I3?
fuse
Forum Admin

Re: Netbooks en softsynths

Postby D-Version on Tue Feb 16, 2010 8:42 am

na mijn weten zou je softsynths makkelijk kunnen gebruiken...altans lijkt mij.
Ik zelf heb een normale oude Acer laptop met 1.6ghz en 512mb ram waar ik cubase + 5 vst's ophad zonder probleem.
Aangezien de netbooks een beter processor hebben + meer gig ram zou het met windows XP prima moeten draaien, is alleen dan een externe geluidskaart aanschaffen.

Als je er 1 wilt kopen zou ik een 1.6ghz netbook kopen met windows XP (vraagt niet veel geheugen) en 2 gig ram (of meer) :wink:
I love the smell of synths in the morning
D-Version
User

Postby fuse on Tue Feb 16, 2010 8:16 pm

Op zich heb je gelijk denk ik.

Ben nu bezig met een Asus 1201N Netbook wat een dual-core atom CPU heeft (met hyperthreading). Windows 7 32-bits. Maar toch merk ik dat de HD niet supersnel is en programma's die niet multicore ondersteunen toch redelijk snel vertragen. HD films afspelen gaat overigens prima.

Was met Cubase 5 bezig en op zich loopt dat wel. De onboard geluidskaart (DirectX) is iig ruk.

Denk ook dat als je hem live wilt gebruiken je heel goed moet oppassen dat je niet teveel doet. Softsynths lukt wel maar als je giga patches in een softsampler gebruikt zou ik eerst goed testen. En misschien dat dan een SSD (van 100 a 200 euro) uitkomst kan bieden. Of een externe USB HD wat weer een extra kastje+adapter betekend.
Misschien dat je dan een 19" lade kan scoren/maken waar het dan allemaal in past en je dan even de boel opstart en instelt en dan de lade dichttrekt.

Maar ik ga nog zeker meer klooien. Dus vraag maar raak.
fuse
Forum Admin

Postby fuse on Fri Feb 19, 2010 12:40 am

Pt 2 :D

Cubase 5 ging nog wel ook al hield je niet veel over. En bij andere pakketten merk je hetzelfde eigenlijk. Maar wat oudere software zoals Reason gaat dan wel weer. Dus wat dat betreft loop je al heel snel vast en moet je spaarzaam zijn met FX of veel bouncen.
En zowieso is dat gepriegel om een 12" schermpje best wel wennen (ik heb langer met laptops en hoge resoluties gewerkt maar dit valt niet mee). Dus de resolutie wat lager zetten kan dan helpen.

Spectrum analyzer lukt ook nog wel.
Gebruiken als recorder bij een repetitie of optreden werkt ook wel.
Hem gebruiken met een midi interface als veredelde midi patchbay en/of midi recorder ook wel.

Browsen, emailen, chatten, muziek luisteren, films kijken gaat allemaal wel redelijk. Dus als afleidingsmanoevre voor een betere wederhelft kan het ook nog zin hebben. (En is relatief goedkoop)
fuse
Forum Admin

Return to PC en Mac