Jaar later, zelfde stad, andere locatie. Music Alive in Rotterdam georganiseerd door Media Satellite.
Dit jaar in het Hilton hotel. Mooie locatie, en de eerste indruk: mooie locatie, goed opgezet. Bij binnenkomst krijg iedereen een goodiebag van Ableton, met wat folders, keychords, andere goodies. Ook een voucher van Dance-tunes voor het downloaden van twee tracks.
Opvalled is dat er naast de zelfde fabrikanten als vorig jaar, Rode, Ikon, Ableton en IK Multimedia bijvoorbeeld ook wat nieuwe media aanwezig is. Ik heb het over Soudcloud, Neem aan bij iedereen wel bekend, toch een korte introductie: Soundcloud is een platvorm waar je eenvoudig je muziek op kunt zetten en verspreiden.
Deze dag staat in het teken van workshops, nieuwe producten en het ontmoeten van muzikenten en producers. De deuren gingen om 1200u open, alleen kwamen er om 1130u al bezoekers naar boven. Er was niets afgezet dus kom iedereen vrij naar boven lopen. Coen Molenaar en band trapte af met een geweldige live set. De sfeer zat er meteen goed in.
Er was één zaal waar de bands en workshops plaat vonden. Achter in deze zaal stong een stand van Akai, waar een demo gegeven werd met de Akai APC40. Helaas, en daar had ik een klein beetje op gehoopt, was de APC20 er niet, en ProDAW.
In de ruimte naar de zaal toe stonden een aantal stands waaronder die van Lemur met hun dure touchscreen controllers. Ze hadden iets nieuws, maar ondanks dat ik doorvroeg hielden ze hun kaken op elkaar. Nieuws is er wel te melden, daar dit in de demo zat, Lemur controller worden geïntegreerd in Ableton. Ook zal er meer op live preformance met Live gericht gaan worden. In een flits zat ik ook een scherm waarop transport knoppen en '4 decks' stond, wellicht iets voor Traktor. Ik wilde door vragen maar de beste man bij de stand kon niet echt tegen vragen die wat inhoudelijker waren onder het motto: ik mag niets vertellen.
Nieuws was er ook te zien. IK Multimedia presenteerde Amplitube 3, software voor de gitarist en bassist. Coole demo, mooie software, al zie ik gitaristen niet snel met een laptop het podium opgaan.
Tussen alle stands door gingen de demo's gewoon door. Heb genoten van een demo door Dankmar Klein die de mogelijkheden van Max voor Live liet zien. Aan live bands ook geen gebrek. Er was een keur aan bands, waar één man mij opviel, de one man drum 'n bass act CrowdedBEATS. Met als op de Producers dag vorig jaar was Simon Grey ook van de partij en op zijn geheel eigen wijze wist hij mensen enthousiast te krijgen voor Record van Propellerhead.
Sluitstuk van de dag was Ben Liebrand. Hij hielt een interessante masterclass over hoe hij Ableton Live gebruikt bij het maken van zijn mixen en mashups. Zijn zoon Sasha was ook aanwezig en liet een goed geproduceerde house track horen, waarbij hij stap voor stap uitlegde hoe hij de track heeft geproduceerd. Met dank aan Ben Liebrand liep alles een uur uit, maar het was het waard.
1900u was het einde van een zeer geslaagde dag. Er zijn wel wat overeenkomsten met de Producers Conference afgelopen september al was dit veel groter opgezet, nog groter dat de vorige editie van Music Alive. Persoonlijk denk ik dat dit event wel kan uitgroeien tot iets groters waar we meer fabrikanten, acts en workshop zullen gaan zien. Heb wel een kanttekening. Locatie was perfect, Hilton is een mooie naam en locatie maar 3 euro voor een flesje fris of koffie....das wat aan de prijs. Dit hoorde ik terug van veel mensen die ik sprak, maar die waren ook alle enthousiast over het event en hoopte op een vervolg. Maar als ik dat zo kan inschatten kan ik wel zeggen: tot volgend jaar.
Tot slot gaat mijn dank uit naar Jan van der Gaag en iedereen bij Media Satellite voor alle faciliteiten die wij gekregen hebben als Gearjunkies voor het maken van onze reportage.
Marc van den Hurk.
Ow nee wacht, er is nog iets! Onder de leden van SoftSynthForum mogen wij twee goodiebags weggeven. In een fraaie laptop tas van Ableton zit: Een Ableton boodschappen tas, IK Multimedia Keychord en Iphone beschermhoes, wat folder materiaal, twee recente uitgaven van Interface, software demo's van Reason en Ableton, korting voucher Soundcloud en een voucher om gratis twee tracks te downloaden bij Dance-Tunes en nog veel meer.
Meedoen is simpel. Stuur mij een PB met als subject: IK WIL WEL EEN ABLETON LAPTOPTAS WINNEN. Vergeet niet je naam en adres te vermelden in de pb. Uit alle inzendingen trekken wij vervolgens twee winnaars.