Bij Steinberg is het feest dit jaar. Ze bestaan 25 jaar. Of ze dat gevierd hebben met de nieuwe Cubase 5, geen idee, vond het gewoon leuk je dit te vertellen.
Deze review gaat voornamelijk over de nieuwe functies van Cubase5. De algemene werking van deze DAW zal bij iedereen wel bekend zijn inmiddels.
Eerste indruk.
Mijn eerste indruk van Cubase 5 was fris. Steinberg heeft Cubase5 een lik, verf gegeven. De gehele layout is iets donkerder en is erg rustig aan je ogen. Steinberg heeft mij desgevraagd op de messe laten weten dat ze veel hebben gedaan onder de motorkap van Cubase5 zonder dat we daar iets direct van zien. Bij voorbeeld: de beeldopbouw van Cubase5 is opnieuw geschreven waardoor Cubase 5 stabieler is geworden. Ook de audio engine is onder handen genomen, en zo nog een aantal belangrijke zaken.
Natuurlijk komt er met een nieuwe versie ook een aantal nieuwe features en plugins. Cubase is altijd achter gebleven bij onder andere Logic als het gaat om plugins die je in de basis installatie krijgt. En ik moet zeggen, dat is nog steeds het geval.
Toch wil ik je een aantal nieuwe functies niet onthouden. Ik heb een keuze gemaakt uit wat ik de belangrijkste nieuwe functies vindt in Cubase5.
Beat Creation en Loop Mangling.
De naam zegt het al, een aantal nieuwe plugins (en oude in een nieuw jasje) voor drums en beats. Ik begin met de nieuwe in een oud jasje: Groove Agent One, het kleine broertje van Groove Agent 3 van Steinberg. Over deze plugin kan ik alleen maar positief schrijven. Groove Agent is een gemakkelijke tool voor drums. Je krijgt een enorme sloot aan standaard kits in Cubase 5 en natuurlijk kun je je eigen drumkits samenstellen van de bestaande samples van Steinberg of van je eigen sample collectie.
In het kort: je hebt 8 groepen welke zijn onderverdeeld in 16 cellen. Dus in een kit heb je maximaal 128 drum samples, genoeg lijkt me. Iedere cel kan ook weer uit verschillende layers van samples bestaan. Verder vind je de standaard instellingen van drums. Per cel kun je het volume, panning, pitch, etc. instellen. Daarnaast heeft iedere cel een Low, High en Bandpass filter, een cutoff, Q filter en modulatie. Een amp ontbreekt ook niet met natuurlijk volume en panning en een attack en release. Hier mis ik een decay trouwens.
Ook jammer is is dat je niet alle 128 cellen een eigen audiobus kan toewijzen. Je hebt namelijk maar 16 stereo outputs waarvan stereo 1 de master output is.
De tweede en nieuwste telg is LoopMach. Even zoeken in het VSTi rijtje, hij staat onder synths. LoopMach is een beatslicer. Je hebt 8 audio lanes waar je je loops naartoe kunt slepen. LoopMach hakt je loop keurig in plakken en die plakken kun je bewerken. LoopMach past het tempo van de loop automatischaan aan het tempo van je song. Er handig! Van iedere slice kun je de volgorde van afspelen beïnvloeden en zo krijg je een andere loop. Leuke functie. Jammer is alleen dat je iedere slice niet aan een keyboard kunt toewijzen zodat je zelf met je loop drums kan maken. Gemiste kans Steinberg !
Groove Agent voorbeeld.
Drumloop orgineel:
[gmp3]http://www.softsynthforum.nl/mp3/C5/MARS1.mp3[/gmp3]
random slice:
[gmp3]http://www.softsynthforum.nl/mp3/C5/MARS2.mp3[/gmp3]
random slise+2e loop:
[gmp3]http://www.softsynthforum.nl/mp3/C5/MARS3.mp3[/gmp3]
Over de 3e kan ik erg kort zijn. Beatdesigner is een tool om drumbeats mee te programmeren. Deze functie vinden we ook al bij iedere MIDI kanaal als je een DrumMap aanmaakt, dus deze plugin vind ik overbodig. Wel handig als je even geen inspiratie hebt, Beatdesinger heeft een aantal drumpatterns voor je als preset.
Nu wordt het echt interessant, zeker voor diegene die veel met vocalen werkt. We beginnen met VariAudio. Een audiotool voor pitchcorrectie van je vocalen of instrumenten. Je kunt dit vergelijken met Melodyne. Open je audio file en met 1 druk op de knop berekent Cubase5 de toonhoogte per woord. Dan begint de fun. Je kunt per woord de pitch aanpassen. Dus zingt je zangers er iets naast, kun je dit corrigeren. Niet oneindig, dan klikt het te digitaal, maar een paar cents omhoog en oplaag is geen probleem.
Ook kun je hinderlijke vibrato uit je vocalen halen met Straighten Pitch. Zeker bij backing vocalen is deze functie erg handig, omdat je bij verschillende lage koortjes de vibrato nooit mooi synchroon krijgt. En op screen3 zie je dat het ook werkt met gitaar. Met de nieuwe PitchCorrect VST3 plug-in kun je je vocalen automatisch pitchen. Ook is het met deze tool erg gemakkelijk om vocalen te transponeren.
Cubase 5 heeft een geweldige plugin voor reverb gekregen: REVerence. REVerence is een reverb plugin met verschillende modellen reverbs van studios, kerken en concertzalen over de hele wereld. Het resultaat is een verbluffende natuurgetrouwe goedklinkende reverb. Er zit zelfs een model in het van Concertgebouw in Amsterdam. De REVerence is wel een CPU vreter. Nu ik een aantal weken geleden mijn dualcore vervangen heb door een quadcore computer kan ik deze plugin zonder hikken en stoten draaien. Qua functies heeft REVerence alles wat je van een reverb plugin mag verwachten. Je kunt ook eigen reverb modellen toevoegen.
REVerence voorbeeld.
Vocalen Orgineel:
[gmp3]http://www.softsynthforum.nl/mp3/C5/Vocals_clean.mp3[/gmp3]
Vocalen met Dutch Hall1
[gmp3]http://www.softsynthforum.nl/mp3/C5/Vocals_REVerence_DutchHall1a.mp3[/gmp3]
Ook heeft Cubase5 meer controle over je gebruikte automation. Een nieuwe functie is Automation Panel waar je met 1 druk op de knop een overzicht heb van alle gebruikte automation in je project. Ook je automation read en write kun je met deze overzichtelijke tool per track regelen.
Ook een nieuwe functie is dat je je keyeditor per spoor in je arrangeer scherm kunt plaatsen. Zonder constant van scherm te verwisselen kun je nu gemakkelijk aanpassingen doen in je MIDI tracks. Ideaal voor diegene die nog met een enkel scherm werken.
Ik kan nog pagina's vol schrijven over Cubase5 en dat ga ik niet doen. Zoals ik al eerder melde, dit zijn voor mij de belangrijkste nieuwe innovaties in de nieuwe Cubase.
Wat is nu mijn eindconclusie? Ik denk dat Steinberg met deze nieuwe update een nieuwe weg is ingeslagen in muziekproducties. De vele handige functies zijn alleen maar beter geworden. Natuurlijk zijn er ook een aantal minpunten op te noemen, maar dat zijn denk ik persoonlijke zaken waarvan de één wel het nut van inziet en een andere weer niet.
Binnenkort komt er een nieuwe update uit, 5.1 waar een aantal kleine bugjes mee uit Cubase5 wordt geëlimineerd. Ik ben in ieder geval een zeer tevreden gebruiker!
Steinberg Cubase 5 kost 545 euro inclusief BTW. Natuurlijk zijn er ook updates te verkrijgen vanaf elke versie van Cubase.
Marc van den Hurk.
Met dank aan Angus Baigent van Steinberg http://www.steinberg.net