Review Elysia Mpressor plugin

Door het SoftSynthForum team geschreven reviews over muziek software en hardware

Moderators: fuse, Auxillary

Review Elysia Mpressor plugin

Postby bambamstudio on Sat Mar 06, 2010 2:05 am

Het duitse bedrijf Elysia is bekend om haar high-end compressors die zij al een geruime tijd bouwen. Tijdens hun samenwerking met Brainworx hebben zij hun uitgebreide kennis van discrete componenten vertaald naar het digitale domein. Het resultaat de Mpressor plugin is beschikbaar als VST, RTAS, TDM en AU. Zelf heb ik de VST getest met Cubase 5.1.1. Om hem goed te testen heb ik hem langer dan de 14 dagen test periode aan de tand gevoeld. Beide versies hebben overigens een iLok dongle nodig.

Image

Handleiding
De handleiding is duidelijk geschreven en legt goed alle onderdelen van de plugin uit. Ze geven zelfs een aantal voorbeelden als tips hoe je deze plugin ook kan gebruiken. Zelf als distortion wat nog werkt ook.

Meer dan een compressor?
Op het eerste gezicht komen de Threshold, Attack, Release en Ratio draaiknoppen bekend voor. Zelfs de Side Chain Extern knob is niet ongebruikelijk. Naast de Attack draaiknop is een AutoFast drukknop waarmee hij effectief een van de snelste plugin compressors wordt.

De AntiLog drukknop kan gebruikt worden om de release wat muzikaler te laten klinken. De Ratio draaiknop heeft overigens ook een negatieve ratio die gebruikt kan worden voor het betere pomp- en zuig werk.

De tweede rij draaiknoppen heeft een EQ Gain draaiknop die vind ik zelf op een soort uitgebreide bass/trebble knop vind lijken. De EQ Frequency draaiknop ernaast kan gebruikt worden om de kantel frequentie van de EQ Gain draaiknop aan te geven. Het bereik hiervan kan met tien keer uitgebreid worden via de X10 drukknop. De GR Limit draaiknop is een vreemde eend in de bijt omdat deze limiter functie niet in het audio pad ligt maar in het control pad van de compressor. Hiermee kan je de compressie reductie limiteren tot een bepaalde hoogte. Omdat de compressor een harde knie variant is kan de GR Limit draaiknop op verschillende manieren gebruikt worden om de dynamiek in het geluid te sturen.

De Gain draaiknop is simpel maar nooit te verwaarlozen en heeft hier een bereik van 0 tot 20dB. Er zijn 2 extra drukknoppen voor het ontkoppelen van L en R en het aan/uitzetten van de compressor. Als je de compressor uit zet dan zie je niets meer qua compressie zelf, iets wat bij de hardware versie wel mogelijk is.

Layout
De layout van de draaiknoppen en drukknoppen is hetzelfde als de hardware versie. Ik zou zelf het fijner vinden om de exacte waardes van de knoppen te kunnen zien zodat je die nauwkeuriger kan instellen (en ik een control freak ben). Je kan ook het muiswiel gebruiken met evt. shift ingedrukt om de knop te besturen. Als je L en R ontkoppeld kan je ze niet apart instellen, iets wat ik graag had gezien. Het ontkoppelen geeft vaak een ander geluid wat ik zelf prefereer. Op een hogere resolutie monitor (1920x1200) ziet de plugin er wat klein uit en dat maakt het instellen iets minder comformtabel.

Sound
Als een compressor klinkt hij erg neutraal op een natuurlijke manier en heeft een opvallende snelle attack. Hij kan ietwat beperkt kleuren als je de EQ Gain gaat aanpassen. Als hij meer gaan compressen dan verlies je de transienten dus moet je dat weer wat bijregelen met EQ Gain en GR Limit om het wat natuurlijker te laten klinken.

De extra opties vergeleken met de gemiddelde compressor maakt het een voor veel rollen te gebruiken compressor. Vocals, drums, bussen en zelfs over de mastermix. Voor het laatste vind ik zelf kleurende hardware units toch beter klinken. Waarschijnlijk ook omdat het laag en hoog toch wel iets te lijden hebben van de compressie en het denk ik toch ongeschikt maakt als mastering compressor. Maar eerlijk gezegd heb ik nog geen geschikte software compressors hiervoor gevonden.

Side chaining
Natuurlijk heb ik de side chaining optie ook getest maar kwam erachter dat je in Cubase de side chain optie pas kan gebruiken als je meer dan een Mpressor inlaad en dan de sidechain optie aan zet. In andere programma's zoals Live of Samplitude komt dit probleem niet terug dus ligt dat puur aan Cubase. Natuurlijk moet dat opgelost worden maar je kan er omheen werken en dan werkt het prima. Side chainen maakt het gebied waarin je hem kan toepassen nog breder en voor het pompen werkt het verrassend goed. Wel jammer dat je niet de sidechain input apart kan horen.

Vergelijking
Vergeleken met andere software compressors is het duidelijk dat deze plugin makkelijk bij de beste van dit moment horen en zelfs met het midden segment compressors mee kan. Als je de Empirical Labs compressors (hard- of software) goed vind is het aan te raden om deze ook eens te testen. Tijdens mijn testen kwam ik bijna altijd bij de Mpressor terecht tijdens het uitzoeken van een compressor. Alleen als het om kleurende compressors ging koos ik liever voor UAD of Tube tech CL1b. Cl1b in combinatie met de Mpressor werkte voor mij heel erg goed.

Omdat de Mpressor oversampling gebruikt kan het CPU gebruikt nog wel eens hoog uitvallen. Andere software compressors hebben dan de mogelijkheid die oversampling uit te zetten of een light versie. Een andere aanvulling zou kunnen zijn dat je de compressie kan mixen met het orginele signaal wat bij buscompressors erg handig kan zijn.

Voor
De Mpressor is een uitermate flexibele compressor en breed toepasbaar. Zelfs al is de prijs redelijk hoog durf ik wel te zeggen dat het een goede investering is vanwege de kwaliteit en toepasbaarheid. Houd ook in de gaten dat je er aan moet wennen om goed te leren kennen.

Tegen
Qua geluid is hij niet 100% transparant en kan zelfs een tikkie steriel klinken. De gebruiks interface in ontkoppelde mode wijkt af van de hardware versie. Het probleem bij de side chain optie in Cubase moet opgelost worden.

Wouter Veltmaat.

De Elysia Mpressor is beschikbaar als RTAS, VSTi, TDM en UA. Prijzen vanaf 290 euro inclusief BTW.
Meer info op http://www.elysia.com/software/mpressor/introduction

Met dank aan Dominik Klaßen (Elysia) en Dirk Ulrich (Brainworx).
Never let your wife prevent you from buying gear. A house will not buy a synth, but a synth can buy a house!

Cursussen Cubase, muziek productie en DJ KLIK HIER
bambamstudio
Gearjunkie

Return to Software en hardware reviews